Jens Birch
Udgivet 2003
Format A4, digitaltryk, 18 sider, ca. 15 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 250 g, ISBN 87-988327-3-5
60 DKK + porto
I 1988 skrev forfatteren en artikel om Køge-Ringsted Jernbanes rutebiler i tidsskriftet ”Nyt fra Busfronten”. Artiklens indhold er nu blevet omredigeret og suppleret med nye billeder og oplysninger, der er dukket op siden.
Det har resulteret i dette skrift, der primært handler om banens rutebildrift.
I starten af 1920-erne opstod der et utal af bilruter overalt i landet – og også i Køge-Ringsted Jernbanes opland. For at imødegå konkurrencen gik banen i 1935 ind i rutebildrift.
Under 2. verdenskrig blev driften indskrænket kraftigt. Den ene af banens rutebiler blev udstyret med gasgenerator, og den anden blev opklodset. Umiddelbart efter krigen blev den ombygget til jernbanedrift. I takt med at benzin- og gummitildelingen steg, blev busdriften genoptaget.
I starten af 1960’erne steg bilismen kraftigt og banens drift blev urentabel. Den 31. marts 1963 lukkede banen. Den blev erstattet af Køge-Ringsted kommunale Rutebilselskab.