Rettelser til vores bøger

Dem der skriver laver fejlene....

Selv om vi synes vi gør os umage, sker det alligevel, at der smutter nogle fejl ud i vores udgivelser. Det beklager vi naturligvis.

På denne side oplister vi de kendte fejl, så man altid har mulighed for at føre sin bog 100 % á jour. Desuden vil vi efterlyse kommentarer til diverse "mysterier" som evt. dukker op efter udgivelsen.

Skulle du opdage fejl i nogle af vores bøger vil vi være taknemmelige hvis du giver os et praj om hvad der er galt.

De nyeste bøger står øverst.

Sankt Jørgens Gilde 1924 - 2024

Side 70, Sang 1, vers 1, linje 6: Nutid bygger dog på fortidens mål og Sang 3, vers 1, linje 8: Hvordan en Ridder dør 

Banernes biler

Side 103, billedet i midten til højre: Bilen er rettelig en Ford Escort.

Rønne havn - øjebliksbilleder fra 1960'erne

Side 10, 2. afsnit, 4. linje: Helsingborg rettes til Helsingfors.

Side 32: Billedet er spejlvendt.

Egon Sørensen - et fyrtårn blandt vognmænd

Omslagets bagside: Første afsnit, 5. linje: 1974 rettes til 1975

DSB rutebiler - fra Statsbanerne til Combus

Side 53: Stavekontrollen virkede ikke rigtigt i overskriften. "Fortsat ekspansion" skulle overskriften rettelig have været

Side 67, 75 og 76: Vi har i billedteksterne fejlagtigt betegnet Leylands Tiger Cub som "Cup"

Side 69 øverst: Gaden i Viborg hed rettelig Dalbergsgade. Den er opkaldt efter amtsvejinspektør Axel Skiavitsky Dalberg. Godt, at man ikke valgte mellemnavnet til gadenavn

Side 161: Billedet nederst til venstre: Byggestedet skal rettelig være DAB

Side 176: Billedet øverst til venstre: Byggestedet skal være Aabenraa (karrosseriet er af typen Säffle 2000NL, men det har et Aabenraa-nummer)

Pandalus Hanstholm - en fabrik og dens lastbiler:

Side 61 sidste afsnit og side 62 øverst: Kølemaskinerne på Scania 141-forvognene og anhængerne blev monteret ved et firma i Struer. Firmaet startede i Struer og flyttede senere til Holstebro omkring 1990. Firmaet hed Petter.....

M/S Dronning Alexandrine - et heldigt skib:

Side 50-58: Per Johansen, som er anført som fotograf til billederne, skal rettelig være Per Johnsen.

Møns Dampskibsselskab:

Side 69, billedteksten: Johs. Strandgaard rettes til Johan Strandgaard.

Nordjyske rutebiler i alle farver:

Side 103, 2. spalte, 2. afsnit: Årstallet for Børge Frandsens overtagelse af ruten Bonderup-Haverslev-Bejstrup-Fjerritslev skal rettelig være 1976.

Busserne fra Svendborg:

Side 63: Overskriften skal rettelig være ".....VOLVO-BYBUSSEN".

En historie om Landsled og familien Christiansen:

Efter redaktionens slutning kom der en del rettelser og tilføjelser, som desværre ikke nåede at komme med.

Dem har vi samlet i dette lille tillæg som du med fordel kan udskrive:

pdfRettelser til Landsled-hæftet som du selv kan udskrive

Bedford-busser - på danske veje:

Side 42: Billedteksterne skal rettelig være

Øverst:
Type OB årgang 1948 med karrosseri fra Sorø fotograferet i Tryggevælde i 1957. Uden tvivl bygget som rutebil, hvilket brevkassen til højre for døren viser, men senere "opgraderet" til turistbus med forkromet kølerkappe og kofanger. (Foto Erik Johansen/Sundby lokalhistoriske forening)

Nederst:
Type OB årgang 1951 med Ørum-Petersen karrosseri tilhørende Helge Rasmussen, Guldborg Lolland. Bussen var oprindeligt leveret til Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen, og den beholdt sin oprindelige benzinmotor indtil udrangering i 1972. (Foto Tom Lauritsen)

pdfDu kan selv udskrive ovenstående rettelse her.

Ford Transit i Danmark:

Side 33, midterste billede: Billedet er taget i 1993.

Side 72, begge skemaer : LCX er den korrekte betegnelse for den korte udgave.

Bedford-lastbiler i Danmark:

Side 19, 2. afsnit: Bygningen blev faktisk opført som planlagt (og ikke i 1949 som anført i bogen), men blev pga krigen ikke benyttet til sit oprindelige formål. I begyndelsen af 1943 krævede den tyske besættelsesmagt, at GM enten selv påtog sig at udnytte bygningen til at reparere flymotorer, eller at udleje hallen til dette formål. GM protesterede kraftigt mod dette, men der var ingen vej uden om. Virksomheden NORDVÆRK A/S etablerede sig i GM's lokaler, som også efterfølgende blev udsat for nogle sabotageaktioner. Først fra slutnigen af 1940'erne blev produktionen på samlefabrikken genoptaget i fuldt omfang.

Side 20, billedteksten: Se venligst berigtigelsen til side 19.

Side 47, midterste billede: En skarpsindig læser har antydet at der er tale om en D-model og ikke en A-model. Noget tyder på at vi er gået i med samlede ben, for hvis man kigger godt efter på skærmene ved forlygterne, kan der anes en forskel, ligesom kofangeren også er forskellig. Konklusion: Billedet burde have været vist under D-serien – eller have tjent som illustration af, hvor svært det kan være at se forskel på A- og D-serien fra siden !!

Side 70, nederste billede: Fronten er noget anderledes, idet forruden er rykket lidt op, og vinduesviskerne er forlængede. Dette fænomen burde naturligvis have været kommenteret. Hvem kender årsagen til dette?

Busserne fra Herning:

Side 32: De to nederste billeder skal byttes om (så passer billedteksterne).

De sidste år med Møns Omnibusser:

Side 48: Vognnummer mangler øverst - skal være 34.

Møns Omnibusser 1953-1993:

Side 23, 2. spalte, 2. afsnit: "tre kontorassistenter" rettes til "to kontorassistenter".

Side 52, billedteksten: Årgang på rutebilen skal være 1964.

Søg efter noget ...

Nyhedsmail

Hvis du er interesseret i nyheder fra os kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev ved at udfylde felterne herunder.
Vi sender nyheder ud nogle gange om året eller når der er nye bøger på vej. 

Seneste udgivelser

Sankt Jørgens Gilde 1924 - 2024
225 DKK + porto
Se mere her



Busstoppesteder i Danmark

298 DKK + porto
Se mere her



Banernes biler
298 DKK + porto
Se mere her





Forside Lavt gulv høj serviceLavt gulv - høj service - historien om Preben Louw Pedersen
195 DKK + porto
Se mere her



Rutebildrift i fire generationer -
Strandgaards Rutebiler i 100 år
295 DKK + porto

Se mere her



Forside Møns kommunale AutomobilselskabMøns kommunale Automobilselskab - og tiden før
175 DKK + porto
Se mere he

Thrane.nu