Møns Dampskibsselskab blev stiftet mens Kalvehavebanen var under anlæg og indledte driften samtidig med banen åbnede 1. oktober 1897.
I en årrække herefter var ruten mellem Kalvehave og Stege af stor betydning for Stege og Møn. Post og gods kom nu mere regelmæssigt frem og for det rejsende publikum var der også fremgang at spore.
I 1909 tog man den nye havnebygning (der hurtigt blev døbt Havneslottet) i brug og på postkortet herover ses S/S Stege foran Havneslottet og S/S Ulf er oplagt ved kajen til højre.
Da bilerne begyndte at vinde frem i 1920'erne blev selskabets økonomi dårligere og dårligere og selskabet trådte i frivillig likvidation 1. april 1934.
Det eneste tilbageblevne skib S/S Codan blev solgt til et partsrederi (og senere til Dampskibsselskabet Øresund) og sejlede sommersejlads mellem Stege og København i nogle år inden 2. verdenskrig brød ud.
Selskabet havde følgende skibe
1897-1918 S/S Stege
1899-1908 M/B Kallehave
1905-1919 S/S Ulf
1916-1934 S/S Codan
1919-1930 M/S Stege
Hvis du vil vide mere om selskabets historie er vores bog "Møns Dampskibsselskab" måske noget for dig. Se mere om bogen her.
Her ses S/S Codan i Stege ca 1925 (Postkort)