1974
01.10.1974: Hovedstadsområdets Trafikselskab (HT) dannes og overtog alle offentligt ejede busselskaber i hovedstadsområdet, dvs. de gamle Roskilde, Frederiksborg og Københavns Amter samt Københavns og Frederiksberg Kommune. Takstsystemerne fortsatte uændrede. I det område Københavns Sporveje (KS) dækkede kunne rabat opnås ved at købe poletter. DSBs traditionelle kilometerbaserede kort og billetter fortsatte uændret.
1975
19.04.1975: HT indførte zonetakst på alle busser i hovedstadsområdet. Rabatmuligheder for busrejser med poletter fortsatte. De hidtidige poletter fra KS blev anvendt som grundpoletter (G-poletter) og der blev udgivet særlige tillægspoletter (T-poletter). DSB’s traditionelle uge- og månedskort bortfaldt lokalt i Hovedstadsområdet. I stedet blev indført zonetakst for kort, og de første kombinerede HT bus/tog-kort så dagens lys. Bl.a. blev NET-kortet introduceret. Som erstatning for ugekortene kom rabatbilletter (10 rejser for 9 rejsers pris) fra de fleste stationer til Københavns Bybane. DSBs traditionelle kilometerbaserede billetter fortsatte.
1978
01.04.1978: Alle månedskort var fra denne dato fælles for bus og tog. Også pensionistkortet. DSB’s takstsystem anvendtes stadig for billetter (inkl. rabatbilletter) og billetterne gjaldt fortsat kun til tog.
1979
29.04.1979: For alle lokale rejser i Hovedstadsområdet blev indført et fælles takstsystem for bus og tog. Klippekort så dagens lys og DSB’s takstsystem blev kun benyttet ved rejser til/fra Hovedstadsområdet. Bybanebilletter, fællesbilletter og rabatbilletter samt poletter bortfaldt. Det første "gule klippekort" kostede 20 kr. og havde 9 klip.
2000
HT ophørte og blev erstattet af HUR Trafik (HUR = Hovedstadens Udviklingsråd).
2007
01.01.2007: HUR ophørte og i stedet kom Trafikselskabet Movia, der var en sammenslutning af de hidtidige trafikselskaber HUR (Hovedstadens Udviklingsråd), VT (Vestsjællands Trafikselskab) og STS (Storstrøms Trafikselskab). Fra samme dato blev taksterne lokalt i hovedstadsområdet fastsat efter forhandling mellem de parter der udførte trafikken, dvs. DSB (inkl. DSB S-tog), Ørestadsselskabet (Metroen) og Movia.
2011
01.03.2011: Trafikselskaberne i hovedstadsområdet lancerede mobilklippekortet som et forsøg i et år.
2012
07.03.2012: Trafikselskaberne i hovedstadsområdet lancerede en App til køb af billetter, klippekort mv.
16.04.2012: Efter forsøgsperioden overgik salg af mobilklippekort (lanceret marts 2011) fra sms til App.
2013
01.07.2013: Klippekort skulle udfases og erstattes af Rejsekort. Udfasningen må dog udskydes da Rejsekort ikke var klar til erstatte klippekort fuldt ud.
2014
01.06.2014: Klippekort skulle udfases og erstattes af Rejsekort. Udfasningen må dog udskydes da Rejsekort ikke var klar til erstatte klippekort fuldt ud.
12.10.2014: Klippekort skulle udfases og erstattes af Rejsekort. Udfasningen må dog udskydes da Rejsekort ikke var klar til erstatte klippekort fuldt ud.
2015
08.02.2015: Klippekort blev udfaset og erstattet af Rejsekort. Så lykkes det ! Det sidste klippekort er solgt og efter en afviklingsperiode hvor gamle kort kan bruges, vil klippekortet definitivt blive erstattet af rejsekort. Klippekortene i hovedstadsområdet nåede at virke i omkring 36 år.
Herunder vises flere smagsprøver på klippekort gennem tiden: