Aabenraa Automobilselskab

webKpl-forside-23-05-1971Selskabet blev til i 1926 da Aabenraa Amts Jernbaner indstillede driften. Det fik en god start og man anskaffede flere busser.

Og man købte også den tidligere amtsbanegård i Aabenraa, som man indrettede til rutebilstation. I 1930’erne var der kamp om at få lov til at udføre rutebiltrafik, men Aabenraa Automobilselskab fik fodfæste i oplandet og klarede sig godt.

Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre fremgang. Dagligdagen blev plaget af mangel på benzin, olie og dæk. Derfor blev en del af vognparken ustyret med gasgeneratorer, og der blev anskaffet to personpåhængsvogne for at øge kapaciteten.

Efter besættelsen kom der igen gang i hjulene og selskabet havde kronede dage i slutningen af 1940’erne og først i 1950’erne, hvor privatbilismen endnu ikke var kommet i gang. Der blev anskaffet nye busser og rutenettet blev udvidet.

Rutebilstationen i den gamle amtsbanegård blev utidssvarende og lå samtidig i vejen for en vejudvidelse. Derfor blev den erstattet af en ny moderne rutebilstation i 1965.

Op gennem 1960’erne faldt passagertallet som følge af privatbilernes udbredelse. Rutenettet blev justeret og der blev løbende anskaffet nyt materiel.

I begyndelse af 1970’erne var økonomien anstrengt og skulle der fortsat være mulighed for at tage bussen, ville det betyde offentlige tilskud til buskørsel. Det affødte et nyt trafiksystem som gik under navnet Sønderjyllands Trafik (ST) og som fik sin debut i 1977. I princippet blev Aabenraa Automobilselskab nu et selskab der leverede buskørsel til Sønderjyllands Trafik efter givne retningslinjer. Automobilselskabet blev betalt for den kørsel der blev udført, mens billetindtægterne tilfaldt ST.

Fra 1980’erne blev selskabets økonomi stabiliseret og i 1990’erne begyndte man at udlicitere kørslen hos Sydbus, som var det nye navn for Sønderjyllands Trafik. Konkurrencen blandt busselskaberne der udførte kørslen blev markant forøget og det lå i kortene, at små og mellemstore selskaber var der ikke plads til. Aabenraa Automobilselskab overvejede situationen og endte med at sælge sine kørselskontrakter, busser m.v. til DSB fra 1. juni 1997. Man beholdt ejerskabet til sine bygninger som DSB lejede sig ind i.

Aabenraa Automobilselskab fortsatte herefter som et rent ejendomsselskab indtil 2008, hvor man solgte grund og bygninger til et selskab der ville udvikle og nybygge på grunden i Aabenraa – og derefter afviklede man selskabet.

Forside  Aabenraa AutomobilselskabHvis du vil vide mere om selskabet er bogen "Aabenraa Automobilselskab" måske noget for dig. Se mere om bogen her.

 

 

 

web011---Aa-rutebilstation-ca-1931---fra-HurupAabenraa Automobilselskab indrettede rutebilstation i den gamle amtsbanegård. Foto fra Dansk Person & Rutebiltrafik.

 

 




web068b---2008 05md Jylland-md-138Aabenraa busstation i 2008 umiddelbart inden man fraflyttede ejendommen og ibrugtog en ny busstation. Foto Ole Gold

 

 

 

 

 

 



web-MAN-AA-Aa-1994-Film148-032Aabenraa Automobilselskab's MAN/Alubus i Aabenraa 1994. Foto Ole Gold

Søg efter noget ...

Nyhedsmail

Hvis du er interesseret i nyheder fra os kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev ved at udfylde felterne herunder.
Vi sender nyheder ud nogle gange om året eller når der er nye bøger på vej. 

Seneste udgivelser

Sankt Jørgens Gilde 1924 - 2024
225 DKK + porto
Se mere her



Busstoppesteder i Danmark

298 DKK + porto
Se mere her



Banernes biler
298 DKK + porto
Se mere her





Forside Lavt gulv høj serviceLavt gulv - høj service - historien om Preben Louw Pedersen
195 DKK + porto
Se mere her



Rutebildrift i fire generationer -
Strandgaards Rutebiler i 100 år
295 DKK + porto

Se mere her



Forside Møns kommunale AutomobilselskabMøns kommunale Automobilselskab - og tiden før
175 DKK + porto
Se mere he

Thrane.nu