Selskabet blev til i 1926 da Aabenraa Amts Jernbaner indstillede driften. Det fik en god start og man anskaffede flere busser.
Og man købte også den tidligere amtsbanegård i Aabenraa, som man indrettede til rutebilstation. I 1930’erne var der kamp om at få lov til at udføre rutebiltrafik, men Aabenraa Automobilselskab fik fodfæste i oplandet og klarede sig godt.
Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre fremgang. Dagligdagen blev plaget af mangel på benzin, olie og dæk. Derfor blev en del af vognparken ustyret med gasgeneratorer, og der blev anskaffet to personpåhængsvogne for at øge kapaciteten.
Efter besættelsen kom der igen gang i hjulene og selskabet havde kronede dage i slutningen af 1940’erne og først i 1950’erne, hvor privatbilismen endnu ikke var kommet i gang. Der blev anskaffet nye busser og rutenettet blev udvidet.
Rutebilstationen i den gamle amtsbanegård blev utidssvarende og lå samtidig i vejen for en vejudvidelse. Derfor blev den erstattet af en ny moderne rutebilstation i 1965.
Op gennem 1960’erne faldt passagertallet som følge af privatbilernes udbredelse. Rutenettet blev justeret og der blev løbende anskaffet nyt materiel.
I begyndelse af 1970’erne var økonomien anstrengt og skulle der fortsat være mulighed for at tage bussen, ville det betyde offentlige tilskud til buskørsel. Det affødte et nyt trafiksystem som gik under navnet Sønderjyllands Trafik (ST) og som fik sin debut i 1977. I princippet blev Aabenraa Automobilselskab nu et selskab der leverede buskørsel til Sønderjyllands Trafik efter givne retningslinjer. Automobilselskabet blev betalt for den kørsel der blev udført, mens billetindtægterne tilfaldt ST.
Fra 1980’erne blev selskabets økonomi stabiliseret og i 1990’erne begyndte man at udlicitere kørslen hos Sydbus, som var det nye navn for Sønderjyllands Trafik. Konkurrencen blandt busselskaberne der udførte kørslen blev markant forøget og det lå i kortene, at små og mellemstore selskaber var der ikke plads til. Aabenraa Automobilselskab overvejede situationen og endte med at sælge sine kørselskontrakter, busser m.v. til DSB fra 1. juni 1997. Man beholdt ejerskabet til sine bygninger som DSB lejede sig ind i.
Aabenraa Automobilselskab fortsatte herefter som et rent ejendomsselskab indtil 2008, hvor man solgte grund og bygninger til et selskab der ville udvikle og nybygge på grunden i Aabenraa – og derefter afviklede man selskabet.
Hvis du vil vide mere om selskabet er bogen "Aabenraa Automobilselskab" måske noget for dig. Se mere om bogen her.
Aabenraa Automobilselskab indrettede rutebilstation i den gamle amtsbanegård. Foto fra Dansk Person & Rutebiltrafik.
Aabenraa busstation i 2008 umiddelbart inden man fraflyttede ejendommen og ibrugtog en ny busstation. Foto Ole Gold
Aabenraa Automobilselskab's MAN/Alubus i Aabenraa 1994. Foto Ole Gold