De bøger vi sidst har fået på lager står øverst. Rul ned ad siden og se alle bøgerne...
Priserne er inkl. moms, men excl. porto.
Københavns Sporvejes busser 1919 - 1974
Henrik Lynder
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 2014
Format A4 (liggende), 296 sider, over 230 illustrationer
Vægtkl. 2000 g, ISBN 978-87-91109-24-9
335 DKK + porto
Bogen om Københavns Sporvejes busser dækker perioden fra overtagelsen af strøgbusruten og dens 13 busser fra Frederiksberg Sporvejs frem til 1974, hvor Københavns Sporveje indgik i HT og omhandler samtlige de 1.064 benzin- og dieseldrevne busser, som Københavns Sporveje har haft. De 13 ældste blev overtaget fra Frederiksberg Sporveje, mens de 645 nyeste i 1974 overgik til HT.
Danske træfærger
- som vi så dem
Anders Riis
Udgivet af forlaget www.omtanke.dk 2014
Format A4 (liggende), 128 sider, over 250 farveillustrationer
Vægtkl. 2000 g, ISBN 978-87-997785-0-8
289 DKK + porto
Træfærgerne er et stykke Danmarkshistorie, der er ved at forsvinde. Blot for få år siden var de sorte træfærger med hvid stribe og lakeret styrehus ofte et hyggeligt indslag og en charmerende pause på bilturen.
Siden 1920’erne har det været noget helt særligt for Danmark, at vi har foretrukket at bygge småfærgerne i ege- og bøgetræ frem for stål. Som træskibenes sidste bastion indenfor dansk transport er de en for en blevet afløst af moderne stålfærger, der effektivt bringer biler fra kyst til kyst.
I denne bog hilser vi dels i tekst, men især i billeder, på alle de 25 træfærger, der i løbet af de sidste 90 år har sat deres aftryk i hverdagens historie, med stille hygge og charme undervejs. Ideen om at bygge færger af “flådeegene”, der blev plantet og værnet om efter Englands ran af den danske flåde i 1807, blev født i 1923 i Nykøbing Mors, men træfærgerne vandt indpas lige fra Limfjorden og til Sønderjylland, Sydfyn, Lolland-Falster, Isefjorden og Holbæk.
I dag er mange forvandlet til husbåde. Følg med ind til et kik! Andre steder kæmper ildsjæle for at bevare enkelte af denne særlige familie træskibe, bl. a. "Ida" der i sommerhalvåret sejler mellem Bogø og Stubbekøbing. Denne bog dokumenterer for første gang Danmarks 25 klassiske ro-ro træfærger - træskibene, som de fleste af os selv har benyttet!
Tre generationer med busser
Erindringer om Langes Busser, Rask Mølle
Grethe Møller Krogh
Udgivet af Bushistorisk Selskab 2004
Format A4, 32 sider, over 50 illustrationer
Vægtkl. 250 g, ISBN 87-989954-0-5
104 DKK + porto
Bogen er desværre udsolgt
I oktober 2001 rundede forhenværende rutebilejer Willy Lange, Rask Mølle, 80 år. I den anledning fortalte Willy Lange sin datter Grethe Møller Krogh erindringer om et langt liv med busser. Erindringerne er i bearbejdet form publiceret af Bushistorisk Selskab.
Erindringerne tegner et portræt af en familievirksomhed, der gennem tre generationer - i årene 1922-1995 - drev rutebilkørsel mellem Rask Mølle og Horsens. Der bliver fortalt såvel bushistorie som familie- og lokalhistorie.
Vi hører om Theodor Langes problemer med myndighederne i slutningen af 1920'erne, vi hører om Willy Langes første tur med rutebilen i 1944 efter faderens død, og om årene omkring anden verdenskrig, som især står klart i Willy Langes erindringer.
Også de mange turistture i ind- og udland beretter Willy Lange om. Ture der blev gennemført under vilkår, som man næppe i dag kunne byde en chauffør. Efter godt 40 år bag rattet overdrog Willy Lange i 1985 forretningen til sin søn Aage Lange, der beretter om busbranchens "nutid" med licitationer mv.
I 1995 blev Langes Busser solgt, men udgangspunktet for de gule busser er stadigvæk Rask Mølle.
Man skal ta' den vej mågerne flyver:
Bornholmerbussen 1981 - 2006
Svend Torben Jensen og Søren R. Wolff
Udgivet af Bornholmerbussen/Gråhundbus 2006
Format 17,0 cm X 23,5 cm, 85 sider, Over 50 illustrationer (heraf 36 i farve) og med omslag i farver
Vægtkl. 500 g, uden ISBN-nr.
102 DKK + porto (Efter aftale med Gråhundbus doneres 50 kr til Sporvejhistorisk Selskab's remisefond)
Det var i 1981 vognmand Jørgen Andersen begyndte buskørsel med Bornholmerbussen mellem København og Ystad. I 2006 var der gået 25 år. Bornholmerbussen, der fik en flot modtagelse på Bornholm, men samtidig blev spået en kort fremtid, har siden haft kæmpemæssig succes.
I anledning af Bornholmerbussen´s 25 års jubilæum lod Jørgen Andersen fremstille et jubilæumsskrift. I ord og billeder fortælles løst og fast fra Bornholmerbussens historie, ligesom man kommer ind på personen Jørgen Andersen, bl.a. i form af bidrag fra forskellige personer, der har været tæt på ham.
Endvidere berettes om alle de busruter – og en enkelt færgerute, som Jørgen Andersen har fostret ideen til, og som i nogle tilfælde har givet ham succes, men i flere tilfælde også har været mindre succesfulde.
En dansk bushistorie
Busbyggeri på Aabenraa Karrosseri 1930-2004
Jørgen Burchardt
Udgivet af Museumsrådet for Sønderjyllands Amt og forlaget Kulturbøger 2005
Format 18 cm X 25 cm, 184 sider, over 240 illustrationer. Der medfølger desuden en DVD på 52 min.
Vægtkl. 1000 g, ISBN 87-88327-15-9
190 DKK + porto
Bogen er udgivet af Museumsrådet for Sønderjyllands Amt og forlaget Kulturbøger. Udgivelsen er støttet af en lang række fonde - det gør at salgsprisen kan holdes på et lavt niveau.
Størsteparten af Danmarks busser har været fremstillet på danske virksomheder. En efter en er de imidlertid lukket, og i dag importeres alle busser.
Den danske bushistorie fortælles med udgangspunkt i Aabenraa Karrosseri; Danmarks sidste busfabrik. Her fortælles mange slags historie:
- Teknikhistorie fra de første priomitive karrosserier i træ til nutidens computerstyrede effektive transportmaskiner af aluminium og plast.
- Branchehistorie med forholdet mellem virksomhederne i branchen inbyrdes til busselskaber og chassisleverandører.
- Arbejdets historie om håndværksarbejdet med karetmageri, sadelmageri og snedkeri, som gradvist blev rationaliseret og industrielt organiseret, om branchens arbejdsmiljø.
- Den nære og den store historie om betydningen for lokalsamfundet og dens lokale virksomhed som brik i de internatiionale koncernes spil.
Bogen kan også tilfredsstille historiefagfolk med dens litteraturliste, noter og stikordsregister. Desuden indeholder den et resume på tysk og engelsk.
På den tilhørende DVD "En bus bliver til" (52 min.) viser medarbejderne på Aabenraa Karrosseri trin for trin hvordan en moderne bus blev bygget.
Bustrafik i Helsingør - dengang
Historien om Hornbækbanens busser og bybusserne i Helsingør
Jens Birch og Michael Sinding
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 2003
Format A5, 160 sider, over 90 illustrationer
Vægtkl. 500 g, ISBN 87-91109-00-0
192 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen beskriver ikke bare Helsingørs bybusser, men også de øvrige busruter, der har betjent området. Hovedvægten er dog lagt på en beskrivelse af bybusserne i Helsingør samt Hornbækbanens busser og deres respektive forgængere. Holger Salomon's Helsingør Omnibil-selskab, der også har spillet en stor rolle i områdets busbetjening, er også omtalt i bogen.
I slutningen af bogen findes vognlister for Helsingør-Hornbæk-Gillelejebanen (HHGB), Helsingør - Bussen, Helsingør Omnibus (Anthon V. Eriksen) og Helsingør Omnibil-Selskab (Holger Salomon).
Desuden er medtaget en liniekronologi (perioden 1919-1974) med oplysninger om ruteføring for de busruter der er omtalt i bogen.
Amagerbanens Omnibusruter 1930 - 1974
Peer Goe Jacobsen
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 2001
Format A5, 265 sider, over 100 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g, ISBN 87-87589-74-5
239 DKK + porto
Bestil bogen her
Amagerbanen begyndte at drive omnibusruter i 1930, men da der også før den tid har været drevet kørsel på Amager, begynder bogen med den første kørsel med omnibusser.
Bogen slutter ved Amagerbanens Omnibusruters overdragelse til Hovedstadsområdets Trafikselskab 1. oktober 1974.
Den begynder med at beskrive de forskellige epoker fra 1902 til 1974, hvorefter følger en beskrivelse af den enkelte ruter.
Derudover indeholder bogen afsnit om statistik og en vognliste.
Jensens Turisttrafik, Ringsted
Med historien om busruterne fra Ringsted til Tølløse og Hvalsø samt Ringsted bybusser
Jens Birch
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1999
Format A5, 128 sider, over 90 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g, ISBN 87-87589-91-5
155 DKK + porto
Bestil bogen her
I bogen fortælles historien om et lokalt busselskab gennem 75 år, der fra 1924 voksede fra at have én bus til i 1999 at tælles blandt "de store" i Danmark.
Der fortælles om busruterne fra Ringsted til Tølløse og Hvalsø samt Ringsted bybusser.
Bogen beskriver ikke bare de lokale busruter, men også emnet turistkørsel har en fremtrædende rolle i bogen, ligesom firmaets aftaler med Vestsjællands Trafikselskab er indgående beskrevet.
Bogen afsluttes med rutekronologier for de busruter, som firmaet har betjent, og vognlister over rutebiler og bybusser såvel som turistbusser.
Stephansens Rutebiler
Michael Preben Hansen
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1998
Format A5, 80 sider, over 80 illustrationer
Vægtkl. 500 g, ISBN 87-87589-84-2
137 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen om Stephansens Rutebiler er historien om et privat busselskab i Gentofte Kommune, der først blev anset som en midlertidig løsning, men alligevel kom til at bestå i næsten 60 år.
Fra en beskeden start i 1929 med en rute fra Søborghus til Gentofte st. voksede firmaet sig større i 1930’erne. Allerede året efter blev ruten forlænget til Skovshoved og i 1936 åbnede ruten til Klampenborg, der gjorde, at selskabet fik vind i sejlene økonomisk. En mindre rute til Hellerup blev uden større betydning, men den var oprindelig tænkt som led i et større rutenet inden for kommunen. Gentofte Kommune var i gang med at udarbejde en samlet trafikplan, men der skulle gå nogle år, inden de kommunale planer blev til virkelighed. NESA fik koncessionen på trolleybuslinier fra København til Lyngby og Jægersborg, hvorfor Stephansens Rutebiler måtte finde sig i en sekundær rolle som fødelinje.
2. verdenskrig gav firmaet selvsagt bekymringer i form af manglende leverancer af brændstof og dæk, hvorfor man valgte at indstille driften helt i 1942.
Langsomt kom man i gang i 1946, og firmaet oplevede nu sin storhedstid på trods af usikre forhold i begyndelsen, hvor nye trafikplaner igen spøgte. Omkring 1970 begyndte passagertallet at svigte, og man måtte indskrænke driften. Da HT blev til virkelighed, fortsatte Stephansens Rutebiler som en privat operatør indtil 1988, hvor firmaet blev helt overtaget af HT.
Bogen omtaler desuden det rullende materiel, samt takst-og køreplansforhold. Et par muntre episoder er der også blevet plads til, der afsluttes med et citat fra Dan Turèlls Vangedebilleder.
Sølvbusserne
Om Lyngby-Nærum Jernbanes busser
Jens Birch
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1995
Format A5, 64 sider, over 40 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 250 g, ISBN 87-87589-81-8
114 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen om Sølvbusserne handler om Lyngby-Nærum Jernbanes busruter, og beskriver historien fra oprettelsen i oktober 1950 over 1974, hvor ansvaret for driften overgik til Hovedstadsområdets Trafikselskab.
Vi følger også historien helt frem til 1978, hvor busserne blev flyttet fra Lyngby og blev fuldt integreret i HT's linienet.
Bogen indeholder endvidere afsnit om takster og billetter, omtale af driftsmateriellet samt en komplet vognliste.
Forenede Rutebiler
Jens Birch, Kai Mosgaard og Michael Sinding
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1995
Format A5, 168 sider, Over 110 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g, ISBN 87-87589-75-3
199 DKK + porto
Bestil bogen her
Forenede Rutebiler er historien om det, der fra begyndelsen af 1950'erne og frem til begyndelsen af 1970'erne var Danmarks største privatejede busselskab.
Som titlen antyder, var Forenede Rutebiler en sammenslutning af flere busselskaber, og forhistorien om de røde, grønne og gule busser, der alle betjente Gladsaxe kommune, beskrives ligeledes.
Bogens titel kunne derfor også have været Busdrift i Gladsaxe kommune fra 1914-1974.
Bogen indeholder bl.a. kronologiske oversigter over selskabets linier og dets forgængere, samt en detaljeret vognfortegnelse over de vogne Forenede Rutebiler gennem årene har anvendt.
De blaa Rutebiler 1921-1990
Claus Hansen
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1994
Format A5, 96 sider, Over 75 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-67-2
137 DKK + porto
Bestil bogen her
1990erne var et hårdt årti for de små rutebilvirksomheder. En enkelt tabt udbudsrunde betød oftetst lukning for en ellers veldrevet forretning. Således også for De blaa Rutebiler, der måtte lukke efter næsten 70 års aktivitet.
Men var de gamle dage bedre? Historien om De blaa Rutebiler dokumenterer, at koncesssionernes tidsalder ikke nødvendigvis var en lykkelig tid for rutebilejerne.
De blaa Rutebiler fik i 1950erne til dels brudt Københavns Sporvejes monopol på buskørsel i hovedstaden, men oplevede til gengæld evindelige diskussioner og problemer, hver gang koncessionerne skulle fornyes, og helt galt gik det i 1968, hvor Rødovre kommune besluttede at lade Københavns sporveje stå for busbetjeningen af kommunens borgere.
Læs mere om disciplinen "koncessionsboksning" i bogen om De blaa Rutebiler !
De Hvide Busser, Hørsholm
Michael Sinding
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1997
Format A5, 110 sider, Over 100 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-88-5
155 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen fortæller historien om De Hvide Busser, der startede i 1967 med en enkelt buslinje, og som med overtagelse af Helsingør Omnibus Selskab i 1975 voksede sig stort. Det er også fortællingen om en del af trafikhistorien, der har været domineret af Hovedstadsområdets Trafikselskab, og som rækker helt frem til nutiden. Historien om flere af de busselskaber, som på en eller anden måde udgør det fundament som De Hvide Busser bygger på er omtalt.
Farvel til Birkerød - Birkerød Bus Compagni
Kim Thinggaard
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1995
Format A5, 120 sider, Over 100 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-78-8
155 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen indledes med et fyldigt resumé af historien om bustrafikken i Birkerød inden Birkerød Bus Compagni i 1965 blev datterselskab til Forenede Rutebiler. Bogen må betragtes som 2. bind til historien om Birkerød Bus Compagni, og fortsætter hvor første bind (udkommet 1990 – udsolgt) sluttede, og den fører selskabets historie frem til 1994, hvor selskabet lukkede. Bogen afsluttes med komplette kronologiske oversigter for samtlige selskabets linjer samt en vognfortegnelse over Birkerød Bus Compagnis vogne i perioden 1965-1994.
Fra bybus til buskoncern - Gråhundbus
Kim Thinggaard
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1992
Format A5, 168 sider, Over 110 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-68-0
192 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen fortæller historien om Jørgen Andersens busvirksomhed fra starten i 1967 med den første bybuslinje i Ballerup til 1992, hvor virksomheden foruden bybuskørsel i Ballerup og Hillerød omfattede busruter til Sverige, Bornholm og Tyskland. Desuden er der redegjort for forhistorien for buskørslen i Ballerup-området og Hillerød bybusser. Bogen er udgivet i anledning af virksomhedens 25 års jubilæum
Herlev-Ruterne. 1920 - 1974
Hans-Henrik Thomsen
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1995
Format A5, 208 sider, Over 120 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-76-1
239 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen beskriver Herlev Ruternes brogede historie fra starten i 1920 over perioderne som datterselskab til Forenede Rutebiler og kommunalt selskab frem til 1974, hvor selskabet indgik i HT. Bogen indeholder bl.a. kronologiske oversigter over selskabets linjer samt en detaljeret vognfortegnelse, der omfatter de 89 busser, selskabet gennem årene har anvendt.
Hvidovre Rutebiler
Kim Thinggaard
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1991
Format A5, 176 sider, Over 120 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-64-8
192 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen behandler Hvidovre Rutebilers historie fra starten i 1918 til 1990, hvor selskabets linjer efter afholdt licitation overgik til det svenske busselskab Linjebus. Der er et fyldigt portræt af en busbranchens pionerer J.P. Pedersen, der var medejer af Hvidovre Rutebiler og initiativtager til Grenå-Hundested færgen. Desuden indeholder bogen en vognfortegnelse samt en kronologisk oversigt over selskabets linjer.
Busdivisionen. 1984 - 1995.
En gennemgang af vognparken hos HT·s busdivision.
Kai W. Mosgaard
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1996
Format A5, 288 sider, Over 190 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 1000 g ISBN 87-87589-85-0
316 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen omtaler samtlige HT-busser fra perioden 1984-1995. Hver bustype gennemgås med alle relevante data, såvel tekniske som historiske, ligesom de forskellige typer er vist med de mange illustrationer.
Therkildsens Ruter
Michael Sinding
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1995
Format A5, 80 sider, Over 80 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-79-6
114 DKK + porto
Bestil bogen her
Bogen falder I to centrale afsnit. Et som fortæller historien om selskabet, der starter i 1944, hor de to brødre Ingvart og Laurids Therkildsen slår sig ned i Bagsværd, og slutter i 1994, hvor Linjebus overtager selskabet. Det andet centrale afsnit omtaler materiellet, som særligt i de første mange år udgjorde et broget skue.
Amagerbanen - Københavns Sporveje - NESA. Omnibusser - Trolleybusser
Kim Thinggaard
Udgivet af Sporvejshistorisk Selskab 1993
Format A5, 120 sider, Over 120 illustrationer og omslag i farver
Vægtkl. 500 g ISBN 87-87589-70-2
137 DKK + porto
Bogen beskriver ved hjælp af talrige billeder udviklingen af busmateriellet ved tre af Hovedstadsområdets trafikselskaber i 80 år. Bogen er udgivet i 1993 markerede, at det var 80 år siden at Københavns første motorbusser blev indsat på Strøget. I appendixform er en kortfattet historisk oversigt over linjenettets udvikling, ligesom bogen indeholder en typeklasssificeret liste over de tre selskabers vognpark.