Bedford fik fra starten i 1931 hurtigt fodfæste i Danmark. De importerede buschassiser blev forsynet med karrosseri fra forskellige danske karrosserifabrikker.
Også som lastvogn slog Bedford godt an. Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre udvikling.
Efter krigen var Bedford igen på markedet med den klassiske O-model. Flere nye modeller kom hurtigt til og i 1950’erne havde Bedford sin storhedstid på det danske busmarked med type SB.
I 1960’erne var det begrænset hvad der blev leveret af buschassiser i Danmark, mens det gik strygende på lastbilmarkedet. Omkring 1970 kom nye chassis-typer til, men de slog ikke an i samme omfang som tidligere.
En renæssance kom dog i midten af 1970’erne hvor der blev importeret en del Bedford-busser med Plaxton karrosseri til Danmark.
I 1986 blev produktionen af Bedford indstillet på grund af faldende afsætning på verdensmarkedet.
Har du fået lyst til at læse mere om Bedford-busser i Danmark, så er bogen "Bedford-busser - på danske veje" måske noget for dig. Se mere om bogen her.
Hvis du vil læse noget om Bedford-lastbiler, så se vores temaside om Bedford-lastbiler i Danmark. Eller se mere om bogen "Bedford-lastbiler i Danmark".
Der findes også en interesseklub "VAUXHALL-BEDFORD KLUB DANMARK", der har til formål at holde Vauxhall og Bedford køretøjer så originale og velkørende som muligt. Ved klubbens arrangementer og gennem klubbladet kan medlemmerne hjælpe hinanden med gode råd og reservedele.
Som medlem af klubben modtager du klubbladet, og kan annoncere gratis i det. Så har du en Vauxhall eller Bedford, er du på jagt efter en, eller har du bare interessen for mærket - så meld dig ind i klubben og vær med til at bevare disse prægtige gamle biler.
Se mere om VAUXHALL-BEDFORD KLUB DANMARK her
Bedford D. Foto Jens Birch
Bedford YNT. Foto Ole Gold