I første omgang handler siden nok mest om Bedford-lastbiler generelt, men et enkelt billede af en dansk lastbil har da sneget sig ind !
Bedford var betegnelsen for det engelske bilmærke Vauxhall's erhvervskøretøjer (på engelsk "commercials"). Vauxhall var i 1925 blevet købt at det amerikanske General Motors (GM), der gerne ville have fodfæste på det engelske marked.
Bedford fik efter starten i 1931 hurtigt succes med W-serierne ikke bare i hjemlandet, men også på eksportmarkederne og således også i Danmark.
I 1939 introducerede Bedford K-, M- og O-serierne. Imidlertid satte 2. verdenskrig en stopper for videre udvikling, og produktionen blev omstillet til krigsproduktion. Bl.a. blev de karakteristiske Churchill-tanks bygget på Bedford-fabrikken, der lå i Luton lidt nord for London.
Efter krigen var Bedford igen på markedet med K-, M- og O-serierne. I 1950 blev S-serien præsenteret under navnet ”The Big Bedford”. Med denne serie prøvede Bedford at komme ind på markedet for tunge køretøjer. Serien havde frembygget førerhus.
I 1953 blev de lettere modeller fra 1939 afløst af A-serien, der havde traditionelt førerhus.
En fornyelse af S- og A-serien resulterede i serierne D og C fra 1957. Udseendet var stort set det samme, men mange detaljer var forbedret.
Året efter - i 1958 - kom J-serien, der også blev en success. De lettere modeller i J-serien havde de karakteristiske kasketskygger over forlygterne.
Ved indgangen til 1960’ere startede en ny æra for Bedford og den nok største succes i bilmærkets historie indtraf i form af TK-serien i 1960. Serien havde frembygget førerhus og motoren var placeret bag ved føreren.
I 1966 kom KM-serien til. Selv om den havde samme førerhus som TK-serien, var den teknisk set anderledes, idet der var tale om en helt ny og tungere model.
1974 var året hvor Bedford introducerede TM-serien, der var endnu tungeste end KM-serien. Med denne serie, der havde frembygget førerhus i flere varianter, prøvede Bedford for alvor at komme ind på markedet for tunge køretøjer.
I 1980 blev TK-serien afløst af TL-serien. Slægtskabet fornægtede sig ikke, men designet var moderniseret og førerhuset kunne nu tippes. Imidlertid slog den ikke så godt an som TK-serien i sin tid havde gjort. Det skyldtes dels afmatningen i 1980'erne og øget konkurrence.
GM havde de sidste år tabt mange penge på Bedford, og i 1986 blev produktionen af Bedford indstillet på grund af faldende afsætning på verdensmarkedet.
Har du fået lyst til at læse mere om Bedford-lastbiler i Danmark, så er bogen "Bedford-lastbiler i Danmark" måske noget for dig. Se mere om bogen her.
Hvis du vil læse noget om Bedford-busser, så se vores temaside om Bedford-busser i Danmark. Eller se mere om bogen "Bedford-busser - på danske veje".
Der findes også en interesseklub "VAUXHALL-BEDFORD KLUB DANMARK", der har til formål at holde Vauxhall og Bedford køretøjer så originale og velkørende som muligt. Ved klubbens arrangementer og gennem klubbladet kan medlemmerne hjælpe hinanden med gode råd og reservedele.
Som medlem af klubben modtager du klubbladet, og kan annoncere gratis i det. Så har du en Vauxhall eller Bedford, er du på jagt efter en, eller har du bare interessen for mærket - så meld dig ind i klubben og vær med til at bevare disse prægtige gamle biler.
Se mere om VAUXHALL-BEDFORD KLUB DANMARK her
Bedford TK. Vejle 1993. (Foto Ole Gold)