Pressemeddelelse udsendt oktober 2019
Herunder finder du bogens forside samt nogle billeder fra bogen. Klik på billederne for at få dem i større format.
Har du behov for at få dem tilsendt i endnu større opløsning er du velkommen til at skrive til os på
Bogens forside:
Kanariefuglen – den hesteomnibus, som Johan Strandgaard købte af Frederiksberg Sporveje i 1909.
Marselis – bussen med kædetræk, massive dæk og åbent førerhus. Bemærk også karbidlygten og gardinerne i vinduerne!
Fra rutebilstationen i Rosensgade ca. 1925. Bortset fra bussen til Viby, der er en Triangel, er de øvrige tre busser alle af fabrikatet Audi. Det fortæller noget om Darr’s evne til at sætte gang i rutebilerhvervet. Bus nr. 2 fra venstre er Strandgaards Audi til Aabyhøj.
Aabyhøj-rutebil på rutebilstationen på Amtmandstoften. Til venstre ses hovedbygningen tegnet af arkitekten Vilhelm von Klemann, i baggrunden servicebygningen med barbersalon. Bemærk LDB-emblemet på Aabyhøjbussens åbne dør.
Johan Strandgaard fyldte 60 år i 1932, hvor han blev hyldet af kollegerne som rutebilbranchens store iværksætter og organisator.
Verden blev større efter 2. verdenskrig. Interessen for hvordan andre levede voksede, og det gjorde turismen også i takt med velstandsstigningen. Disse to Leyland Tiger Cub gjorde god fyldest på turene til udlandet.
Denne Büssing President blev anskaffet i 1969 efter at den havde været på demonstrationstur til en række af landets store bybuselskaber. Den viser transformationen fra forstadsbus til bybus. Der er destinationsskilt i fronten og plads til rutenummer overover. Der er døre foran og bagved.
Familien, busserne og en del af personalet er linet op i sne og sjap i marts 1975 til det sidste farvel til Brabrandruterne på P-pladsen foran det tidligere kommunekontor i Brabrand
Bybus fra Varde tanker diesel hos Shell i Skjern. Strandgaard overtog bybuskørslen i Varde i 1983, men boede i Skjern indtil det nye domicil i Varde var færdigt i 1985. (Foto: Anders Riis)
Strandgaards kørsel mellem Varde og Esbjerg over Hjerting henholdsvis Vester Nebel indgik fra 1994 som linjerne 8 og 9 i Esbjergs bybusnet. (Fotos Jens Birch)
Ny NAG-bus fra 1934 efter modernisering i 1947 og anvendt som turistbus.
I 1975 blev der taget en del billeder hos Strandgaards Rutebiler op til overdragelse til Aarhus Sporveje. Her ses Elmer og barnebarnet Johan Strandgaard foran en Leyland LCRT bybus fra 1960.
Leyland serie 2 bus købt brugt i 1979.
To af Strandgaards DAB-busser på rutebilstationen i Skjern. Forrest en DAB serie 12 og i baggrunden en DAB serie 7. (Foto Jens Birch)
NAG-bussen fuldt restaureret og i Strandgaards busdesign fra 1930’erne med orange lak en sort stribe på langs af bussen med firmanavnet i gyldne versaler. LDB’s mærket med fartstriber er så vidt vides Kjeld Strandgaards eget påfund