Om "Busserne i Aalborg - fra privat til offentlig drift og tilbage igen"

Forside Busserne i Ab lavBusserne i Aalborg - fra privat til offentlig drift og tilbage igen
Finn Vestergaard Madsen og Niels Melchior Jensen
Udgivet 2021

Format A4, hårdt omslag, 128 sider og omkring 175 illustrationer - de fleste i farver
Vægtkl. 2000 g, ISBN 978-87-970772-4-5

295 DKK + porto

Bogens fokus er de 24 år fra 1976 til 2000, hvor Aalborg Kommune var ejer eller medejer af Aalborg Omnibus Selskab (AOS). Kommunen betalte 14,8 millioner for AOS i 1976 og måtte 24 år senere sælge sin ejerandel for 0 kroner. Denne bog søger en forklaring på, hvorfor det gik så galt.

Foruden arkiver er bogen baseret på timelange interviews med personer, der har været centrale igennem årene - blandt andre Kirsten Hein, der var rådmand under den 11 dage lange natbustrejke i 1986, rutebilejer Poul Erik Thinggaard, der var med både før og efter kommunens engagement og Torben Svane Olsen, der var direktør i de 6 år fra 1994 til 2000, hvor busselskabet var et aktieselskab.

Kommunen erkendte efterhånden, at den ikke var god til at drive et busselskab, og omdannede i 1994 AOS til et aktieselskab med DSB som hovedaktionær. Aktieselskabet vandt licitationen over bybuskørslen i 1996, men tilbuddet var alt for lavt, og ejerne måtte spytte nye millioner i selskabet.

I den samme periode blev der i Aalborg skabt et af Danmarks bedste busnet. Aalborg Byråd har altid været villig til at investere i anlæg, der kunne gøre den kollektive trafik mere attraktiv. Aalborg var i første række, da der blev etableret telebusser i 80’erne, servicebusser og lavgulvsbusser i 90’erne, metrobusser i 0’erne og nu med Plusbussen, der udelukkende skal betjenes med elbusser.

Byrådet ville have lighed for borgerne, så da Nordjyllands Amt ikke ville lave et trafikselskab i 1978, lavede Aalborg Kommune sit eget med et fælles takstsystem for alle busser i kommunen. Det fik danmarkshistoriens korteste levetid på under to år, for amtet og de øvrige kommuner blev på den måde presset til at danne Nordjyllands Trafikselskab (NT) i 1982.

Bogen indeholder delafsnit om en række andre emner – personale, chefer, værkstedet, busveje, natbusser, rutebilstationer, buskørslen i bykernen, Aalborg Nærbane, Lufthavnsbanen, hybridbusserne, takster og billettering, større køreplanændringer og en oversigt over, hvornår de enkelte busser er anskaffet.

pdfSe sider fra bogen her

Anmeldelser af bogen:

pdfSe hvad Togfløjten skrev

pdfSe hvad Jernbanen skrev

pdfSe hvad myldretid.dk skrev

pdfSe hvad Spor & baner skrev

pdfSe hvad Vintage-Nyt skrev

Bogen er desværre udsolgt - bestil den i stedet på biblioteket

Tilbage til øverst i katalog

Søg efter noget ...

Nyhedsmail

Hvis du er interesseret i nyheder fra os kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev ved at udfylde felterne herunder.
Vi sender nyheder ud nogle gange om året eller når der er nye bøger på vej. 

Seneste udgivelser

Banernes  biler
298 DKK + porto
Se mere her




Forside Lavt gulv høj serviceLavt gulv - høj service - historien om Preben Louw Pedersen
195 DKK + porto
Se mere her



Rutebildrift i fire generationer -
Strandgaards Rutebiler i 100 år
295 DKK + porto

Se mere her



Forside Møns kommunale AutomobilselskabMøns kommunale Automobilselskab - og tiden før
175 DKK + porto
Se mere her



Forside Skibe fra Nordatlanten og Østersøen lille

Skibe fra Nordatlanten og Østersøen
145 DKK + porto
Se mere her

Thrane.nu