Før bilen blev hvermands eje var pakketransport med rutebilerne og færger et vigtigt aktiv. Både for trafikselskabet og ikke mindst for de mindre bysamfund som man betjente. Her blev sendt næsten alt, men typiske forsendelser var aviser, reservedele, medicin, blomster, fisk, kød og andre letfordærvelige varer.
Til frankering af pakkerne blev anvendt særlige frimærker som det pågældende trafikselskab selv udgav. Kunderne, der typisk var forretningsdrivende, kunne så købe et passende antal mærker og bruge dem efter behov - ganske som når man frankerer et brev.
Pakkerne kunne også sendes pr. efterkrav. Det kostede naturligvis mere, for der skulle føres et specielt regnskab med disse forsendelser. Til gengæld var afsenderen også sikker på at få betaling for sin vare.
Her er nogle smagsprøver på godsfrimærker med relation til Møn:
I/S Møens Omnibusser:
Kalvehavebanens Omnibusruter (mærket blev også brugt på jernbanen):
Møns Omnibusser:
Bogø-Stubbekøbing overfarten:
Møns kommunale Automobilselskab:
Vi ved fra selskabets forhandlingsprotokel, at Møns kommunale Automobilselskab brugte godsfrimærker under betegnelsen "portomærker", men vi kender ikke udseendet af disse mærker.
Møns Dampskibsselskab:
Om Møns Dampskibsselskab har brugt godsfrimærker ved vi ikke - og der kendes ingen eksempler. Avisomtale kan indikere brug af mærker, men det er usikkert.
Det mystiske mærke fra Stege Rutebilstation:
Mærket dukkede op i to eksemplarer, nærmest ved en tilfældighed omkring 1972, men efter design og papirkvalitet at dømme er det noget ældre. Det er i hvert fald ikke sandsynligt at det har været brugt efter 1953. Er der nogen der kender til dette – eller evt. kender mærket i andre værdier eller farver – vil vi meget gerne høre om det.
I 2023 er der dukket et mærke op i blå farve. Så der skulle gå over 50 år før der kom nyt om "det mystiske mærke" !