Møns Dampskibsselskab

PK - Stege fra den ny havneplads ca 1910Møns Dampskibsselskab blev stiftet mens Kalvehavebanen var under anlæg og indledte driften samtidig med banen åbnede 1. oktober 1897.

I en årrække herefter var ruten mellem Kalvehave og Stege af stor betydning for Stege og Møn. Post og gods kom nu mere regelmæssigt frem og for det rejsende publikum var der også fremgang at spore.

I 1909 tog man den nye havnebygning (der hurtigt blev døbt Havneslottet) i brug og på postkortet herover ses S/S Stege foran Havneslottet og S/S Ulf er oplagt ved kajen til højre.

Da bilerne begyndte at vinde frem i 1920'erne blev selskabets økonomi dårligere og dårligere og selskabet trådte i frivillig likvidation 1. april 1934.

Det eneste tilbageblevne skib S/S Codan blev solgt til et partsrederi (og senere til Dampskibsselskabet Øresund) og sejlede sommersejlads mellem Stege og København i nogle år inden 2. verdenskrig brød ud.

Selskabet havde følgende skibe

1897-1918 S/S Stege
1899-1908 M/B Kallehave
1905-1919 S/S Ulf
1916-1934 S/S Codan
1919-1930 M/S Stege

Forside Møns-DampskibsselskabHvis du vil vide mere om selskabets historie er vores bog "Møns Dampskibsselskab" måske noget for dig. Se mere om bogen her.

 

 

 

SS CodanHer ses S/S Codan i Stege ca 1925 (Postkort)

Søg efter noget ...

Nyhedsmail

Hvis du er interesseret i nyheder fra os kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev ved at udfylde felterne herunder.
Vi sender nyheder ud nogle gange om året eller når der er nye bøger på vej. 

Seneste udgivelser

Banernes  biler
298 DKK + porto
Se mere her




Forside Lavt gulv høj serviceLavt gulv - høj service - historien om Preben Louw Pedersen
195 DKK + porto
Se mere her



Rutebildrift i fire generationer -
Strandgaards Rutebiler i 100 år
295 DKK + porto

Se mere her



Forside Møns kommunale AutomobilselskabMøns kommunale Automobilselskab - og tiden før
175 DKK + porto
Se mere her



Forside Skibe fra Nordatlanten og Østersøen lille

Skibe fra Nordatlanten og Østersøen
145 DKK + porto
Se mere her

Thrane.nu